Jumaat, 19 Februari 2016

GOLONGAN ULIL

Dengan Zikir Pasti Jiwa Rasa Tenang,Kuat Dan Nikmat

Zikir itu adalah Al-Quran
Zikir itu adalah Solat
Zikir Itu adalah Jumaat
Zikir Itu adalah Selawat
Zikir itu adalah Ilmu

Firman Allah Taala
"Hai orang-orang beriman, apabila diseru untuk menunaikan solat Jumaat, maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli. Yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui."
(Surah. Al-Jumaat : Ayat 9)

LIMA GOLONGAN ULIL YANG DISEBUT DALAM AL-QURAN

Firman Allah Taala
"maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan (ilmu) jika kamu tidak mengetahui." (Surah An-Nahl :Ayat 43)

1) ULIL ILMU : Orang yang mempunyai ILMU.
2) ULIN NUHA : Orang yang mempunyai PENAHANAN DIRI.
3) Ulil AIDI :Orang yang mempunyai KEKUATAN.
4) Ulil Absar : Orang yang mempunyai PENGLIHATAN MATA HATI.
5) Ulil Albab : Orang yang mempunyai LUBB (SUCI BERSIH) atau SARIPATI akan SESUATU.

LIMA golongan itu adalah TINGGI DARJATNYA disisi ALLAH S.W.T, MANUISA, MAKHLUK dibumi dan dilangit.

1.Golongan ULIL ILMU itu adalah orang yang benar-benar bersyahadah, atau Menyaksikan nyatanya kewujudan ALLAH yang Maha Esa selain Malaikat dan Allah Taala itu sendiri.

Firman Allah Taala
"Allah menyaksikan bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan Dia. Para Malaikat dan orang-orang yang Mempunyai Ilmu (ULUL 'ILMU) (juga menyatakan yang demikian itu), Yang menegakkan Keadilan. Tak ada Tuhan melainkan Dia, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."
(Surah Ali Imran : Ayat 18)

Firman Allah Taala
Berkatalah orang-orang kafir: "Kamu bukan seorang yang dijadikan Rasul". Katakanlah: "Cukuplah Allah menjadi saksi antaraku dan kamu, dan antara orang yang mempunyai ilmu Al Kitab" (Surah A-Rad : Ayat 43)

Firman Allah Taala
"Berkatalah seorang yang mempunyai ilmu dari Al Kitab, "Aku akan membawa singgasana itu kepadamu sebelum matamu berkedip". Maka tatkala Sulaiman melihat singgasana itu terletak di hadapannya, ia pun berkata: "Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencuba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia". (Surah An-Naml : Ayat 40)

Firman Allah Taala
"Lalu mereka bertemu dengan seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami. "Musa berkata kepada Khidir: "Bolehkah aku mengikutimu supaya kamu mengajarkan kepadaku ilmu yang benar (dibimbing Allah) di antara ilmu-ilmu yang telah diajarkan kepadamu?" (Suran Al-Kahf : Ayat 65 dan 66)

Firman Allah Taala
"Tetapi orang-orang yang MENDALAM ilmunya di antara mereka dan orang-orang mukmin, mereka beriman kepada apa yang telah diturunkan kepadamu (Al Quran), dan apa yang telah diturunkan sebelummu dan orang-orang yang mendirikan solat, menunaikan zakat, dan yang beriman kepada Allah dan hari kemudian. Orang-orang itulah yang akan Kami berikan kepada mereka ganjaran yang besar." (Surah An-Nisa : Ayat 162)

2.Golongan ULIN NUHA itu adalah orang yang mencegah, menghalang, menahan dan melarang KEMUNGKARAN (NAHI MUNGKAR).

Firman Allah Taala
"Yang telah menjadikan bagimu bumi sebagai hamparan dan Yang telah menjadikan bagimu di bumi itu jalan-ja]an, dan menurunkan dari langit air hujan. Maka Kami tumbuhkan dengan air hujan itu berjenis-jenis dari tumbuh-tumbuhan yang bermacam-macam. "Makanlah dan gembalakanlah binatang-binatangmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu, terdapat tanda-tanda / bukti (ayat) bagi orang-orang yang mempunyai NUHA (ULIN NUHA)." (Surah Thaha : Ayat 53 dan 54)

3.Golongan ULIL AIDI itu adalah orang yang memiliki kekuatan atau diberikan kekuatan oleh Allah s.w.t.

Firman Allah Taala
"Dan ingatlah hamba-hamba Kami: Ibrahim, Ishaq dan Ya'qub - (mereka adalah) ULIL AIDI dan ULIL ABSAR." (Surah Sad : Ayat 45)

4.Golongan ULIL ABSAR itu adalah orang yang MATA HATINYA dapat melihat apa sahaja yang orang biasa tidak dapat melihat. ILMU dan PENYAKSIAN meraka ini tidak sama dengan orang biasa. Darjat golongan ini sangat tinggi disisi Allah s.w.t.

Firman Allah Taal
"Sesungguhnya kamu berada dalam keadaan lalai dari (hal) ini, maka Kami singkapkan (FA KASYAFNA) daripada mu tutup (yang menutupi) matamu, maka penglihatanmu pada hari itu amat tajam." (Surah Qaf : Ayat 22)

Firman Allah Taala
"Katakanlah : Adakah sama orang buta dan yang dapat melihat, atau samakah gelap gelita dan terang benderang; apakah mereka menjadikan beberapa sekutu bagi Allah yang dapat menciptakan seperti ciptaan-Nya sehingga kedua ciptaan itu serupa menurut pandangan mereka?" Katakanlah: "Allah adalah Pencipta segala sesuatu dan Dialah Tuhan Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa" (Surah Ar-Rad : Ayat 16)

Firman Allah Taala ,
"Allah mempergantikan malam dan siang. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat pelajaran yang besar bagi orang-orang yang mempunyai penglihatan." (Surah An-Nur : Ayat 44).

Firman Allah Taala
"Sesungguhnya telah ada tanda bagi kamu pada dua golongan yang telah bertemu (bertempur). Segolongan berperang di jalan Allah dan (segolongan) yang lain kafir yang dengan mata kepala melihat (seakan-akan) orang-orang muslimin dua kali jumlah mereka. Allah menguatkan dengan bantuan-Nya siapa yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai mata hati." (Surah Ali Imran : Ayat 13)

Firman Allah Taala
"maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai qalbu yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Karena sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah qalbu yang di dalam dada" (Surah Al-Hajj : Ayat 46)

5.Golongan ULIL ALBAB itu adalah orang yang JIWANYA paling BERSIH dari segala kotoran dan yang paling MENGENAL ALLAH. Mereka ini juga dikenali sebagai AHLI ZIKIR dan golongan yang MENSUCIKAN DIRI sangat dekat dengan ALLAH TAALA. mereka inilah yang menjadi golongan yang jauh dari NERAKA DUNIA dan NERAKA AKHIRAT KELAK. In shaa Allah.

Firman Allah Taala
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang Mempunyai Lubb. " (Iaitu) orang-orang yang MENGINGAT Allah sambil BERDIRI atau DUDUK atau dalam keadan BERBARING dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka." (Surah Ali Imran : Ayat 190 dan 191)

Firman Allah Taala
"Dan tahukah kamu apa Huthamah itu?. "(Iaitu) api (yang disediakan) Allah yang dinyalakan, "yang (membakar) sampai ke af idah."
(Surah Al-Humazah : Ayat 5 Hingga 7)

Firman Allah Taala
"Katakanlah: "Tidak sama yang buruk dengan yang baik, meskipun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu, maka bertakwalah kepada Allah hai orang-orang mempunyai Lub, agar kamu mendapat keberuntungan"
(Surah Al-Maidah : Ayat 100)

Firman Allah Taala
"yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang yang telah diberi Allah bimbingan dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai Lubb. "Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang BERILMU dengan orang-orang yang TIDAK BERILMU?" Sesungguhnya orang yang mempunyai Lubb (ULUL ALBAB) yang dapat menerima pelajaran." (Surah Az-Zumar : Ayat 18 dan 19)

Firman Allah Taala
"Adakah orang yang mengetahui bahwasanya apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itu benar sama dengan orang yang buta? Hanyalah orang-orang yang mempunyai Lubb (ULUL ALBAB) saja yang dapat mengambil pelajaran," (Surah Ar-Rad : Ayat 19)

Firman Allah Taala
Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai Lubb (ULIL ALBAB). Al Quran itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai bimbingan dan rahmat bagi kaum yang beriman. (Surah Yusuf : Ayat 111)

0 ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.