Isnin, 7 September 2015

TIADA AKU HANYA AKU

TIADA AKU HANYA AKU

Asyhadu Allah Illah Haqq Illaha ,Asyhadu Anna Muhammad Rasul Allah
Ertinya : Tiada yang nyata melainkan Allah. Dan Muhammad itu persuruh Allah.

Sesungguhnya Apa dan siapakah Allah ?
Awaludin Makrifat'tullah
Ertinya: Awal Agama, Mengenal Allah.

Dari Hadith Qudsi, Sabda Rasullah S.A.W :
Man A'rafah Nafsahu, Fakad A'rafah Robbahu .
Ertinya: Barang siapa yang mengenal diriNya, nescaya akan mengenal TuhanNya.

Laa Hawala Quata Ilaa Bilaa Anliur Aziim.
Ertinya Tiada daya Upaya aku, melainkan dengan kuasa Allah.

Al Quran , Surah Al -Alaq Ayat 1 :
Iqraa Biismi robbika allathee khalaqa
Ertinya : Bacalah Bismi atas nama TuhanMu.

Adapun yang berkuasa itu Allah, atas Zat nya yang mutlak. Dan pada hakikat nya, manusia yang memjelmakan pebuatan itu adalah zat mujazi yang dapat dilihat . Adapun dengan itu adalah sifat atas perbuatan af'aal nya.

Adapun roh itu zat, dan jasad itu sifat. Maka tanpa roh, bolehkan jasad itu memperlakukan sesuatu ?
Bismi - Sifat
Allah - Zat

Bila roh mengenalkan jasad, jasad mengenalkan roh, barulah sifat mengenalkan zat, dan zat mengenal kan sifat. Barulah wujudnya asma dan a'faal . Barulah bila kekuasaan dan sifat dah bersatu wujud nya dan tejadilah sesuatu " Kun Fayakun " Jadi , maka terjadilah.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.