Jumaat, 21 Ogos 2015

WAJAH ALLAH

Segala sesuatu akan musnah kecuali wajahnya. (Al Qashash 28 : 88). Bila ingin berjumpa dengan Tuhan, hancur luluhkan dirimu sendiri, ke-Akuan-mu, egomu, tutup mata dan telingamu, kosongkan hati dan pikiranmu dari segala sesuatu selain ALLAH semata, maka Ke-Aku-An Tuhan dalam dirimu akan muncul memperlihatkan Jamal-Nya, Aku dan Aku saling bertemu. Demikianlah apa yang dilakukan Musa selama 40 hari dan 40 malam, sehingga Musa pun boleh menerima Wahyu 10 perintah Tuhan...Demikian juga Muhammad SAW ketika di Gua Hira. Rosulullah Muhammad SAW pun bersabda : Kita harus boleh mati sebelum mati.

"INGATLAH KEPADAKU, NISCAYA AKU PUN AKAN INGAT KEPADA-MU, BERSYUKURLAH KEPADA-KU DAN JANGAN MENGINGKARI"
(AL BAQARAH 152)

"BARANG SIAPA YANG MENGHARAPKAN PERJUMPAAN DENGAN TUHAN-NYA HENDAKLAH IA BERBUAT KEBAIKAN DAN JANGAN MEMPERSEKUTUKAN TUHAN-NYA DENGAN APAPUN"
(AL KAHFI 18 : 110 )

GURU Yang sejati ada DI-DALAM DIRI. MENGENAI DZAT harus melalui DZAT, Tuhan akan membimbing dengan CAHAYANYA kepada CAHAYANYA bagi siapa yang Dia kehendaki, bila kita senantiasa memohon petunjuk kepada-NYA, berbekal Istiqomah, Sabar, Tawakal, senantiasa Bersyukur, Iklas dan Ridho.

Sebagai akhirul kalam, marilah kita hayati bersama mengenai Firman ALLAH di dalam Surat Ali Imran ayat 14 :

"TUHAN MENJADIKAN MANUSIA BERKEINGINAN, CINTA TERHADAP WANITA, PUTERA-PUTERI, EMAS-PERAK, KUDA PILIHAN, TERNAK, SAWAH, LADANG, SEMUANYA ITU HANYA SECUIL KESENANGAN HIDUP DI DUNIA SAJA, NAMUN ALLAH LAH SEINDAH-INDAHNYA TEMPAT UNTUK KEMBALI."

0 ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.