Isnin, 13 Julai 2015

PERMULAIAN DAN KESUDAHAN

Hikmat 34 & 35 petikan Syarahan Al-Hikam

" TANDA AKAN BERJAYA PADA AKHIR PERJUANGAN ADALAH KUAT MENYERAH DIRI KEPADA ALLAH S.W.T PADA AWAL PERJUANGAN."

" BARANGSIAPA CEMERLANG PERMULAIANNYA, AKAN CEMERLANGLAH KESUDAHANNYA. "

Berserah diri kepada Allah s.w.t, bertawakal kepada-Nya dan mengembalikan segala urusan kepada-Nya adalah jalan untuk mendekati Allah s.w.t. Kesemua ini boleh diibaratkan sebagai kendaraan, sementara ilmu dan amal diibaratkan sebagai roda. Siapa yang hanya membina roda tetapi tidak membina kendaraan maka dia akan memikul roda bukan menaiki kendaraan. Dia akan keletihan dan berhenti di tengah jalan sambil asyik bermain-main dengan roda separti kanak-kanak. 

Persoalan menyerah diri sering menimbulkan kekeliruan kepada orang yang berlarutan membincangkan mengenainya. Suasana hati dan derajat akal mengeluarkan berbagai-bagai uraian tentang berserah diri kepada Allah s.w.t. Ada orang beranggapan berserah diri adalah berpeluk tubuh, tidak melakukan apa-apa. Ada pula berpendapat orang yang berserah diri itu hidup dalam ibadat semata-mata, tidak memperdulikan kehidupan harian. Banyak lagi anggapan dan pendapat yang dikemukakan dalam menjelaskan mengenai berserah diri. Sifat orang yang berserah diri adalah merujuk sesuatu perkara yang diperselisihkan kepada Allah s.w.t. Mereka tidak taasub memegang sesuatu fahaman yang diperolehi melalui fikirannya atau pendapat orang lain. Mereka bersedia melepaskan fahaman dan pendapat peribadi sekiranya ia bercanggah dengan peraturan dan hukum Tuhan. Sewaktu hidup di dalam dunia ini lagi mereka mengembalikan segala urusan kepada Allah s.w.t karena mereka yakin bahwa diri mereka dan urusan mereka akan kembali juga kepada Allah s.w.t di akhirat kelak. Perjumpaan dengan Allah s.w.t di akhirat menguasai tindakan mereka sewaktu hidup di dunia ini.

" Dan (katakanlah wahai Muhammad kepada pengikut-pengikutmu): “Apa jua perkara agama yang kamu berselisihan  padanya maka hukum pemutusnya terserah kepada Allah; Hakim yang demikian kekuasaan-Nya ialah Allah Tuhanku; kepada-Nya jualah aku berserah diri dan kepada-Nya jualah aku rujuk kembali (dalam segala keadaan)”. ( Ayat 10 : Surah asy-Syura )  "

Orang yang berserah diri kepada Allah s.w.t, mengembalikan urusan mereka kepada-Nya, meyakini bahwa golongan manusia yang benar-benar mengarti kehendak Allah s.w.t adalah golongan nabi-nabi. Oleh itu pegangan dan tindakan para anbia mesti dijadikan sandaran dalam membentuk pegangan peribadi dan juga dalam melakukan tindakan.

" Dan ia (Yaakub) berkata lagi: “Wahai anak-anakku! Janganlah kamu masuk (ke bandar Mesir) dari sebuah pintu saja, tetapi masuklah dari beberapa buah pintu yang berlain-lain. Dan aku (dengan nasehatku ini), tidak dapat menyelamatkan  kamu dari sesuatu takdir yang telah ditetapkan oleh Allah. Kuasa menetapkan sesuatu (sebab dan musabab) itu hanya tertentu bagi Allah. Kepada-Nya jualah aku berserah diri, dan kepada-Nya jualah hendaknya berserah diri orang-orang yang mau berserah diri”. ( Ayat 67 : Surah Yusuf )  "

Ayat  di  atas  menceritakan  sifat  berserah  diri  yang  ada  pada  Nabi  Yaakub  a.s.  Beliau a.s  menasihatkan anak-anaknya  yang  sebelas  orang  itu  memasuki  kota  Mesir melalui pintu-pintu  yang  berlainan.  Ia  menunjukkan  Nabi  Yaakub  a.s  mengakui tuntutan  berikhtiar  sebagaimana  kedudukan  mereka  sebagai  manusia.  Walaupun begitu  Nabi  Yaakub  a.s  mengingatkan  pula  anak-anaknya beliau  a.s  bukanlah  jaminan  yang  anak bahwa mengikuti  nasehat anaknya  akan  selamat  dan  mendapatkan apa  yang  mereka  cari.  Ikhtiar  pada  zahir  mesti  disertai  dengan  iman  pada  batin. Orang  yang  beriman  meyakini bahwa Allah  s.w.t saja yang  mempunyai  kuasa penentuan.  Oleh  yang  demikian  orang  yang  beriman dituntut agar 
berserah  diri kepada  Allah  s.w.t saja adalah  malaikat,  wali,  tidak  berserah  diri  kepada  yang  lain,  sekalipun  yang  lain  itu wali  ataupun  ayat malaikat,  wali-wali  dan  ayat-ayat-- ayat  Allah  s.w.t.  Allah  s.w.t  yang  menguasai Nya.  Penyerahan  bulat  kepada  Allah  s.w.t kepada  sesuatu  yang  bukan dinisbahkan  kepadaNya.  Perkara  ini dinyatakan oleh Nabi Hud  a.s  ebagaimana  yang  diceritakan  oleh  ayat  berikut:-

“ Karena sesungguhnya  aku  telah  b erserah  diri  kepada  Allah,  Tuhanku  dan  Tuhan kamu!  Tiadalah  sesuatupun  dari  makhlukmakhluk  yang  bergerak  di  muka  bumi melainkan  Allah  jualah  yang  menguasainya.  Sesungguhnya  Tuhanku  tetap  di  atas jalan  yang  lurus” . ( Ayat  56  :  Surah Hud  )"

Tuhan  berada  di atas  jalan  yang  lurus.  Tuhan  tidak  mengantuk,  tidak  lalai,  tidak keliru  dan  tidak  melakukan  kesi delapan .  Apa saja yang  Tuhan  lakukan  adalah  benar dan  tepat.  Tuhan  berbuat  sesuatu  atas  dasar  ketuhanan  dan  dengan  sifat ketuhanan,  tidak  ada  pilih  kasih.  Dia  adalah  Tuhan  Yang  Maha  Adil.  Pekerjaan adalah  adil.  Dia  adalah  Tuhan  Yang  Maha  Meng artiNya dan  Maha  Bijaksana.  Pekerjaan-- Nya  adalah  sempurna,  teratur  dan  rapi.  Dia  adalah  Tuhan  Pemurah  dan  Penyayang. Pekerjaan Nya  tidak  ada  yang  zalim.  Tuhan  yang  memiliki baik sifat-sifat  ketuhanan  yang baik  itu  mengadakan  peraturan  untuk  diikuti.  Mengikuti  peraturan penyerahan  kepadaNya.  Nabinabi  dan  orang-- Nya  itulah orang  yang  beriman  diperintahkan supaya  menyampaikan  kepada  umat  manusia  apa  yang  datang  daripada  Allah  s .w.t. Pekerjaan  manusia  adalah  menyampaikan.  Jika  apa  yang  disampaikan  itu  tidak diterima,  maka  serahkannya  kepada  Allah  s.w.t.  Dia  memiliki  Arasy  yang  besar,  yang memagari  sekalian  makhluk.  Tidak  ada  makhluk  yang  dapat  menembusi  ArasyNya. ArasyNya  adalah  pagar  Qadar.  Apa yang dia ciptakan  dan  tentukan untuk makhluk Nya dipagari oleh Arasy.

"Kemudian  jika  mereka  berpaling  ingkar,  maka  katakanlah  (wahai  Muhammad): “cukuplah  bagiku  Allah  (yang  menolong  dan  memeliharaku),  tiada  Tuhan  (yang berhak disembah)  melainkan  Dia;  kepadaNya  aku  berserah  diri,  dan  Dia  jualah  yang mempunyai Arasy yang  besar”. (  Ayat  129  :  Surah atTaubah  )"

Tauhid adalah  kesudahan  pencapaian.  Pada  peringkat ini,  syirik  tidak  ada  lagi walaupun  sebesar  zarah.  Dalam  proses  mencapai  tauhid  perlu  ada pengasingan  dan perbedaan antara Tuhan dengan  yang  selain Tuhan. Tidak  boleh diadakan sekutu bagi Tuhan. Tidak boleh meletakkan anasir alam, amal, doa dan sebagainya pada kedudukan yang boleh menyebabkan timbul anggapan yang selain Tuhan itu mampu mengaburkan kekuasaan Tuhan. Tidak boleh terjadi ketaatan dan penyayangan terhadap sesuatu melebihi ketaatan dan penyayangan terhadap Allah s.w.t.

" Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya dan (daripada) berjihad untuk agama-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya (azab seksa-Nya); karena Allah tidak akan memberi petunjuk  kepada orang-orang yang fasiq (derhaka)”. ( Ayat 24 : Surah at-Taubah )  "

Perlu difahamkan bahwa sekalipun hamba telah berserah diri kepada Allah s.w.t, tanpa Allah s.w.t menerimanya tidak mungkin tercapai tujuannya. Penerimaan Allah s.w.t yang benar-benar membawa hamba kepada-Nya. Tanda Allah s.w.t menerima hamba-Nya ialah terdapat kecemerlangannya dimasa permulaian. Berlaku perubahan-perubahan kepada diri si hamba itu. Sifat buruknya terbuang dan sifat terpuji menghiasinya. Dia menjadi gemar beribadat dan berbuat taat. Semakin jauh perjalanannya semakin cemerlang hatinya. Dia diterangi oleh Nur Ilahi dan dikurniakan ilmu laduni, yaitu ilmu mengenal Allah s.w.t. Nur Makrifat menyinarinya, maka kenallah dia pada Tuhannya.

#nukilanhatiku

0 ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.