Selasa, 9 Jun 2015

PEMBIMBING JALAN HAKIKI

Hikmat 28 : "Petikan Syarahan Al-Hikam".

TIDAK BERCITA-CITA SEORANG SALIK UNTUK BERHENTI KETIKA TERJADI KASYAF (TERBUKA PERKARA GHAIB) MELAINKAN SUARA HAKIKI BERSERU KEPADANYA: “ APA YANG KAMU CARI MASIH JAUH DI HADAPAN  (OLEH ITU JANGAN KAMU BERHENTI)!” DAN TIDAK TERBUKA BAGINYA ALAM MAYA MELAINKAN DIPERINGATKAN OLEH HAKIKAT ALAM ITU: “SESUNGGUHNYA  KAMI ADALAH UJIAN, KARENA ITU JANGANLAH KAMU KUFUR!"  

Latihan  penyucian  hati  membawa  rohani  si  salik  meningkat  dari  satu  peringkat kepada  peringkat  yang  lebih  tinggi.  Kekuatan  rohaninya  bertambah  dan  pada  masa yang  sama  juga  pengaruh  serta keadaan  seperti kesadaran inderawinya  berkurangan.  Dalam ini  rohaninya  mampu  menjadi  penasehat kepada  dirinya  sendiri.  Bila terlintas  dalam  hatinya  untuk  melakukan  kesalahan  akan  tercetuslah  perasaan membantah  perbuatan  tersebut,  seolah-olah  ada  orang  yang  menasehatinya. Apabila  sampai  kepada  satu  peringkat  kesucian  hati  akan  terbuanglah  dari  hatinya lintasan lintasan  yang  bersifat  duniawi, syaitani dan  nafsi. 

Lintasan  duniawi  mengheret  kepada  kelalaian,  keseronokan  dan  kesenangan  harta benda.  Lintasan  syaitani  mengheret  kepada  melakukan  syirik  dan  bidaah  yang bertentangan  dengan  Sunah  Rasulullah  s.a.w.  Lintasan  nafsi  pula  mendorong kepada  maksiat  dan  kemunkaran.  Bila  hati  sudah  terdinding  daripada  lintasan-lintasan  jahat  maka  hati  akan  didatangi  oleh  lintasan  malaki  (malaikat)  dan  Rahmani (Tuhan). 

Lintasan  malaki  mengajak  kepada  berbuat  taat  kepada  Allah  s.w.t  dan meninggalkan  tegahanNya.  Lintasan  Rahmani  pula  adalah  tarikan  langsung daripada  Tuhan.  Dalam  lintasan-lintasan  duniawi,  syaitani,  nafsi  dan  malaki,  manusia mempunyai pilihan  untuk menerima  ataupun  menolak  cetusan  atau  rangsangan  yang diterimanya  itu.  Akal  dan  imannya  boleh  memikir  dan  menimbang  akan  sebab  dan akibat  jika  dia  mengikuti  sesuatu  rangsangan  itu.  Tetapi,  dalam  lintasan  Rahmani hamba  tidak  ada  pilihan,  tidak  ada  hukum  sebab  musabab  yang  boleh  mencegahnya dan  tidak  ada  hukum  logik  yang  boleh  mengurai kannya.  Misalnya,  seorang  yang tidak  pernah  turun  ke  laut,  tiba pergi  ke  laut  dan tiba  pada  satu  hari  tanpa  boleh  ditahan-tahan  dia mandi,  lalu  mati  lemas.  Soalnya,  tidak  dapat  diterangkan  mengapa dengan  tiba-tiba  dia mau mandi  di  laut  dan  dia  tidak  dapat  melawan  keinginan  yang timbul  dalam  hatinya  itu.  Kuasa  yang  menariknya  ke  laut  dan  mandi  lalu  mati  di  situ dinamakan  lintasan  Rahmani  atau  tarikan  ketuhanan.  

Dalam  perjalanan  kerohanian mungkin  seorang  salik  itu  menerima  lintasan  Rahmani  yang  mengheretnya melakukan  sesuatu  yang  kelihatan  aneh,  tidak  masuk  akal  dan  dia  sendiri  tidak dapat  memberi  penjelasan  tentang  tindak  tanduknya  walaupun  dia  masih  dapat melihat  perbuatan  yang  dilakukan  oleh  dirinya  sendiri itu.

Semasa  pengembaraannya  ke  dalam  alam  kerohanian  si  salik  mungkin memperolehi kasyaf yaitu terbuka  keghaiban  kepadanya.  Dia  dapat  melihat  apa  yang tersembunyi.  Dia  mungkin  dapat  melihat  kepada  peristiwa  yang  akan  berlaku,  dan yang  telah  berlaku.  Mungkin  juga  dia  dikurniakan  kekeramatan  seperti berjalan  di  atas  air,  menyembuhkan  penyakit  dan  lain- lain.  Dia  juga  mungkin  dapat melihat  dengan  mata  hatinya  keadaan  Alam  Barzakh,  syurga  dan  neraka.  Penemuan perkara  yang  ganjil,  ajaib  dan  indah-indah  boleh  mempesonakan  si  salik  dan boleh  menyebabkan  dia  menjadi  keliru  dengan  merasakan  dia  sudah  sampai  ke puncak,  lalu  dia  berhenti  di  situ.  Lebih  membahayakan  lagi jika  si  salik  tidak mendapat  bimbingan  guru  atau  guru  yang  membimbingnya  tidak  memahami  tentang selok belok  alam  kerohanian.  Si  guru  tidak  dapat  menjelaskan  pengalaman  aneh yang  dialami  oleh  murid  lalu  si  murid  tidak  ada  pilihan  kecuali  membuat  tafsirannya sendiri.  Oleh  sebab  pengalaman  tersebut  adalah  berkenaan  perkara  ghaib  maka murid  tadi  mudah  menyangkakan  segala  yang  ghaib  itu  adalah  aspek ketuhanan. Di  sini  timbullah  berbagai-bagai  anggapan  tentang  Tuhan, menyangkakan  yang  dia  telah  melihat  zat  Tuhan.  Timbullah  sangkaan  yang  Tuhan adalah  nur  dengan  warna  yang  tertentu.  Ada  pula  yang  beranggapan  Tuhan  itu rupanya  tegak  seperti huruf  alif.  Ada  pula  yang  mengatakan  Tuhan  adalah  cahaya yang  sangat  halus.  Bermacam-macam  lagi  anggapan  tentang  Tuhan  muncul  akibat kejahilan  mengenai  alam  ghaib.  Prasangka  yang  meletakkan  Zat  Allah  s.w.t  di  dalam ruang  dan  berbentuk adalah  kekufuran.  Bahaya  penyelewengan  akidah  kepada orang  yang  belajar  ilmu  hakikat  kepada  yang  bukan  mursyid  adalah  besar.  

Orang yang belajar  ilmu  hakikat  cara  demikian  membahaskan  zat  Ilahiat  dengan menggunakan  akalnya  sedangkan  akal tidak  ada  pengetahuan  tentang  zat. Murid  atau  salik  yang  mendapat  bimbingan  daripada  guru  yang  mursyid  dan  beroleh rahmat,  taufik  dan  hidayat  daripada  Allah  s.w.t  akan  dapat  melalui  fitnah  yang tersebut  di  atas  dengan  selamat.  Salik  yang  masuk  ke  dalam  Tarikan  ketuhanan akan  berjalan  terus  walau  apa  pun  yang  ditemuinya  di  tengah  jalan,  sekalipun  dia ditawarkan  dengan  syurga.  Tarikan  ketuhanan  yang  memimpin  salik  itu  dinamakan Petunjuk  Ilmu,  Perintah  Batin,  Petunjuk  Laduni  atau  Suara  Hakiki  atau  Pembimbing Hakiki.  Ia  adalah  tarikan  langsung  daripada  Allah  s.w.t  agar  hamba  yang  Allah  s.w.t mau temui  itu  selamat  sampai  kepadaNya.  Salik  menafikan  semua  yang  d itemuinya. Selagi  boleh  disaksikan  ia  adalah  sifat  bukan  zat.  Sepanjang  perjalanannya  salik melihat  bekas  gubahan  Tuhan,  pengungkapan  hikmat  kebijaksanaan-- tanda  yang  memberi  pemahaman  tentang  Dia.  Zat  Ilahiat  tetap  tinggal  tertutup  rapat oleh Nya  dan  tanda nur  di  balik  nur  dan  tidak  dapat  ditembusi  oleh tandasiapa pun  dan  penglihatan  yang bagaimana  pun.  Jika  nur  yang  disaksikan,  maka  nur  adalah  salah  satu  daripada tanda Nya  dan  juga  salah  satu  daripada  Nama-NamaNya. Setelah habis  dinafikan  sulik sampai kepada  puncak -puncak  kedunguannya Nya.  Setelah  habis  yang yaitu pengakuan  tentang kelemahannya  mengenai  zat  Ilahiat.  Inilah  puncak  pencapaian  dan  orang  yang sampai  kepada  hakikat  ini  dinamakan  orang  yang  bermakrifat  atau  orang  yang mengenal Allah  s.w.t.  Dia  mencapai hakikat  maksud: 

"Tidak ada sesuatu  apa pun  menyerupai - Nya".

Tidak  ada  yang  menyerupaiNya  dan  menyamai-- Nya. Mana  mungkin  ada  gambaran tentangNya  yang  boleh  ditangkap  oleh  penglihatan?  Kebodohan dan  kedunguan adalah  hijab  yang  asli  dan  tidak mungkin  tersingkap  ditentang  zat  Ilahiat  kecuali  pada hari  akhirat  apabila  seseorang  hamba  diizinkan  memandang  dengan  pandangan mata.  Sebelum  itu  tidak  mungkin  melihat  Allah  s.w.t  dengan  terang-terang.  Apa  yang diistilahkan  sebagai  melihat  Allah  s.w.t  ialah  menyaksikan  Allah  s.w.t  pada  sesuatu yang  didalamnya  terdapat  bekas  penciptaanNya,  tanda-tandaNya,  hikmatNya dan kehendakNya.  Ia  merupakan  penglihatan  akal  serta  mata  hati  atau  melihat  Nur yaitu melihat Rahasia Allah  s.w.t  yang  tersembunyi  pada  sekalian  kejadian-- Nya.  Zat Ilahiat  tetap  tinggal tertutup  oleh  keghaiban  yang  mutlak (Ghaibul Ghuyub). 

Orang  sufi  selalu  mengatakan  mereka  melihat  Allah  s.w.t.  Apa  yang  mereka maksudkan  ialah  penglihatan  ilmu dan  penglihatan  hati  nurani,  penglihatan  yang mengandungi  rasa  kecintaan  yang  sangat  mendalam  terhadap  Allah  s.w.t,  dan kerinduan  yang  membara  di  dalam  hati  mereka.  Itulah  penglihatan  mereka  yang gilakan  Allah  s.w.t.  Jangan  ditafsirkan  ucapan  mereka  secara  lafaz  tetapi  selami  hati mereka  untuk  memahami keasyikan  dan  kemabukan  yang  mereka  alami. 

#nukilanhatiku

0 ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.