Khamis, 3 Mac 2016

KELAKUAN SOLAT

Berkata selanjutnya  TUAN  GURU AWANG  KENALI  dalam kitab beliau  " Ilmu Ma'rifat "  tentang :

                 KELAKUAN  SOLAT

     Adapun  " Solat "  itu keluar daripada huruf nama  " ALLAH "  bersama  "Sifat  20.  Oleh hal yang demikian ,  KELAKUAN  SOLAT  itu terbahagi Kepada empat ( 4 ) bahagian :

Pertama :   BERDIRI
Kedua :       RUKU'
Ketiga :       SUJUD
Keempat :   DUDUK

BERDIRI     -    itu :

#   Tabiatnya :   Api
#    Hurufnya :   Alif
#    Sifatnya :     Jalal Allah ,  yakni kebesaran Allah yang ertinya dua ( 2 ) hal ,  iaitu :

( 1 )   Kuat ,  iaitu  ALLAH
( 2 )   Lemah ,  iaitu  HAMBA ,  yakni yang mempunyai  " kuat "  dan  " lemah " itu ialah Qudrat dan Iradat Allah jua.

     Ini bererti  " si hamba "  tidak memiliki  " kuat dan lemah " ,  tetapi  " kuat "  hamba itu kerana dikuatkan oleh Allah , lemahnya kerana dilemahkan oleh Allah jua.

     Ini bererti tatkala  "  BERDIRI "  itu dilenyapkan kesemua perbuatan nafsu hamba itu.  Inilah  " hakikat kita berdiri " .

Jadi ,  ketika  "BERDIRI "  itu menunjukkan  "  SIFAT  NAFSIYAH "  ,  iaitu  " Satu Wujud "  dalam ertikata menyatakan  Qidam dan Baqa' Zat Allah  S.W.T.

RUKU'   -   itu :

#   Tabiatnya :   Angin
#    Hurufnya :   Lam Awal
#    Sifatnya :     Jamal Allah ertinya " muda "  dan  " tua "  itu ialah Qudrat dan Iradat Allah. 

     Ini bererti hamba itu tidak mempunyai  " muda "  dan  " tua "  kerana hamba itu mudanya dimudakan oleh Allah  dan  tuanya pun dituakan oleh Allah juga.

     Namun hamba itu hanya membentukkannya sahaja dan tatkala  " RUKU' "  itu hilang lenyaplah segala nama hamba.  Itulah  " HAKIKAT RUKU'  " 

     Jadi ,  ketika  " RUKU'  "  itu menunjukkan  " SIFAT  SALBIYAH " ,  iaitu  Qidam ,  Baqa' ,  Mukhalafatuhu Lilhawadits ,  Qiyamuhu Binafsihi  dan  Wahdaniyah dalam ertikata menyatakan  "Esa Zat Allah Taala " .

SUJUD    -   itu :

#   Tabiatnya :   Air
#    Hurufnya :   Lam Akhir
#    Sifatnya :     Qahhar Allah "  ,  yakni kekerasan Allah ,  ertinya hidup dan mati.

     Yang hidup itu Zat Allah  dan  yang mati itu hayat hamba , yang mempunyai hidup dan mati kerana hidupnya itu  dihidupkan oleh Allah dan  dimatikan matinya itu pun dimatikan oleh Allah juga.

     Namun hamba itu hanya lah membentukkannya sahaja ,  dalam ertikata tatkala  "  SUJUD "  itu dihilangkan segala sifat hamba.  Itulah  " HAKIKAT  SUJUD "  .

Jadi ,  tatkala  "SUJUD "  itu menunjukkan  " SIFAT  MA'ANI "  iaitu  Hayat ,  Ilmu ,  Qudrat ,  Iradat ,  Sama' ,  Bashar  dan  Kalam  dalam ertikata menyatakan  " Zat dan Sifat Allah Taala "

DUDUK    -   itu :

#   Tabiatnya :   Tanah
#    Hurufnya :    Ha
#    Sifatnya :      Kamal Allah ,  yakni kesempurnaan Allah ,  ertinya  ada  dan  tiada. 

     Yang  " ada "  itu ialah  " Zat Allah "  ,  sedang " tiada "  itu ialah  " wujud hamba "  dalam ertikata mempunyai ada dan tiada itu adalah Qudrat  dan  Iradat Allah.

     Adapun hamba itu tidak mempunyai ada dan tiada , kerana adanya itu diadakan oleh Allah dan tiadanya itupun ditiadakan oleh Allah juga.

     Namun hamba itu hanyalah membentukkannya sahaja.  Ini bererti tatkala  " DUDUK "  itu dihilang lenyapkan kesemua  " wujud hamba "  itu kerana hamba itu tidak sekali-kali mempunyai wujud ,  hanyalah  " kenyataan "  pada Zat Allah Taala.

Jadi ,  tatkala  "  DUDUK "  itu menunjukkan  " SIFAT  MA'NAWIYAH "  yakni  Haiyun ,  'Alimun ,  Qadirun ,  Muridun ,  Sami'un ,  Bashirun  dan  Mutakallimun  yang bererti  menyatakan  " Serupa Zat Allah Semuanya " .

     Demikian lah  " hakikat kita "  ,  dan  jika tidak ada  " hakikat kita "  sedemikian di dalam  SOLAT  itu ,  sudah tentu  SIA-SIA  sahaja kita   " Menyembah Tuhan " .

     Ini lah  RUKUN  yang dipelihara  di dalam  SOLAT ,  redha   DISERAHKAN  kepada  Zat Allah.

                     ALLAHU  AKBAR

0 ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.