Rabu, 5 November 2014

LATIHAN SAUFI 25 - KEDUA


 Adapun keadaan hati itu lapan darjat:-
  1. Hati yang bernafsukan Amarah
  2. Hati yang bernafsukan Lawamah
  3. Hati yang bernafsukan Sawiiah
  4. Hati yang bernafsukan Mulhimmah
  5. Hati yang bernafsukan Mutmainnah
  6. Hati yang bernafsukan Radhiah
  7. Hati yang bernafsukan Mardhiah
  8. Hati yang bernafsukan Kamallah
Bahawa supaya hati itu mendapat Nur adalah dengan empat pekara iaitu:-
  1. Selesaikan hati daripada yang lain, hanya semata-mata ingat akan Allah.
  2. Hapuskan Asar dan rupa Asar.
  3. Penuh dengan Maarifat
  4. Sucikan hati, hanya pada Allah semata-mata.
Maka hati yang sentiasa ingat kepada Allah itulah Mazkur.
Mazkur itu pohon Ibadat.
Mazkur itu Rahul Hayat (Masa hidupnya berupa kuda, dan masa matinya ruba kibas putih dinamakan Rohul Mumit)
Maka hati itu Iradat
Maka hati itulah dinamakan Isma' Allah
Di dalam hati itu Alif.
Zat Hati itulah dinamakan Zaitul Hakoyat.

Maka hendaklah disamakan perjalanan dan pergerakakn serta laku dan budi. Apa yang dikehendaki oleh hati itu diturut dan dilakukan oleh tubuh. Merekayag sanggup melaksanakan yang sedemikian rupa, maka darjatnya dengan sendirinya dinamakan Kamil dan Mukamil. Maksud Kamil dan Mukamil yang pertama itu ialah Hati dengan tubuh.

Maka wahyu Allah kepada orang-orang Mukmin itu dinamakan Laduni dan Nadzri dan Dharari. Maka hati yang ada mertabat Laduni itu ialah:-
  1.  Wahyu
  2. Khitabullah
  3. Mukhapahah
  4. Mukhahammah
Maka hati yang bertaraf Laduni itu dinamakan:-
  1. Saddikin
  2. Hukamak
  3. Ariffin Billah
  4. Wali Allah
  5. Qutubullah
Maka hati yang bernama Kalbun itulah sebenar-benar Akal dan akal yang sempurna yang datangnya daripada Alam malakut atau daripada Alam Jabbarut. Maka Nur yang datang daripada dua Alam yang tersebut itu dinamakan Nur Musta'id. Maka Nur Musta'id itulah sebenar-benar akal. Jika bukan Nur Musta'id bukanlah sebenar akal daripada Allah Ta'ala dan hanya akal makhluk sahajalah.Maka akal Musta'id itulah akan sebenar-benar manusia.

Maka Alam Hati itu dinamakan Alam Ajsam, Alam Muluk, Alam Musyahadah. Maka Alam Musyahadah itulah Shudul Wahdah Fil Kasrah (Pandangan yang satu kepada yang banyak). Maka Hati yang zahir itu adalah tubuh kasar manusia. Hati yang Batin itulah tubuh halus orang-orang Mukmin. maka kenyataan Hati Batin itu ialah laku dan Fael seseorang.