Diri
ZAT mengzahirkan SifatNya bernama Muhammad Mustaffa Rasul Allah dimana
Muhammad itulah Diri Batin manusia itu dan Muhammad inilah yang
menyampaikan PERINTAH ALLAH kepada Diri Zahir yang bertubuh dan berjasad
itu yang bergelar ADAM.
KESIMPULAN 2 KALIMAH SYAHADAH Tiada Nyata Hanya
Allah & Akulah Muhammad Menyampaikan Haq AllahYang bermakna Allah
itu MELIPUTI diri kita manusia dan nyatalah kepada
kita bahawa apabila kita ME-ESAKAN Jasad kita dengan Batin kita, maka
binasalah anggapan kita bahawa kita ini manusia. Nyatalah bahawa kita
sebenarnya adalah Allah Taala kerana bila Zat itu memenuhi anggota zahir
binasa nama Jasad maka nyatalah Sifat Muhammad yang mengakui bahawa
DIRI kita yang SE itu ialah Allah yang disuruh cari dan yang kita cari
selama ini.
Nyatalah kepada kita bahawa Allah jadikan Muhammad sebagai
RasulNya kepada kita kerana tidak lain dan tidak bukan supaya manusia
itu MENGEMBALIKAN DIRI-nya didalam keadaan sempurna sebagaimana Rasul
telah menyempurnakan tugasnya. SOAL YANG PALING BERAT sekarang ialah
apakah benar bahawa manusia itu Allah ?Jika benar, bolehkah manusia itu
menciptakan manusia seperti mana Allah menciptakan dirinya ? Ilmu Allah
jua akan menentukan bahawa yang dikatakan manusia itu MUSTAHIL ALLAH
sebab YANG NYATA ialah WUJUD ALLAH MELIPUTI MANUSIA itu, Surah Ar –
Rahman : 19 Dia membiarkan dua lautan mengalir dan kemudiannya bertemu,
antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui masing masing. Lautan
pertama ialah Lautan Jasad dan Lautan kedua ialah Lautan Nyawa. Keduanya
bertemu menjadi MANUSIA.
Batasnya tertakluk kepada ilmu sesaorang itu
khasnya tauhidnya. Jika tauhidnya syariat dimana dia percaya dia
berkuasa dan berkebolehan, maka batasnya ialah syariatnya atau dirinya.
Jika dia bertauhid bahawa tiada yang wujud hanya Allah maka terhapuslah
batas itu. Batas mungkin juga bermaksud bulu dan kulit manusia itu
ataupun cahaya cahaya yang membalut Diri Rahsia manusia itu.
Terpulanglah kepada anda sendiri untuk mentafsirkannya. Manusia itu
terdiri dari dua unsur ( dua lautan ? ) iaitu Nyawa dan Jasad. Nyawa itu
Ruh Allah manakala Jasad itu bersifat baharu. Jika dinafikan Jasad maka
nyatalah ianya merupakan barang mati yang dihidupkan oleh Ruh. Manakala
Ruh pula hidup dengan Zat Yang Maha Menghidupkan. Maka amatlah perlu
kita ME-ESAKAN Jasad dengan Nyawa dan Me-esakan Nyawa dengan Zat Allah.
Maka terhapuslah dua lautan menjadi satu. Inilah maksud Me-esakan dan
maksud perumpamaan Allah diatas pada fikiran Al-Gemasi.
ALLAH MENYURUH
MANUSIA MENG-ESA-KAN Dirinya dengan Allah Tuhannya dan BUKAN MENGAKU
DIRI MANUSIA ITU TUHAN BERNAMA ALLAH. Selagi ombak masih wujud – ianya
tetap ombak walaupun pada hakikatnya ombak itu ialah air laut jua dan
ombak itu tidak wujud pada hakikatnya. Bolehkah cahaya matahari yang
satu itu mengaku ianya matahari ? Sedangkan sinar matahari itu
berjuta-juta walaupun sinar yang satu itu pada hakikatnya adalah
matahari. Walaupun bersatu semua cahaya matahari ianya tetap sinar
selagi belum kembali menjadi ESA dengan matahari yang ternampak oleh
mata kepala kita itu.
Inilah IKTIBAR hubungan manusia dengan Allah itu.
Kesedarannya tentang hakikat ini hanya untuk Tauhidnya bukan untuk
didakwahkan. Mustahil ianya dapat dijelaskan tanpa mendatangkan
KESALAHAN yang tidak salah sebenarnya. Kerana itulah Imam Ghazali
mengatakan :- Biarlah ianya hilang dalam tumpukan debu hingga ditemui
sendiri oleh orang yang mencarinya !!!! Sebenarnya tiadalah ikhtiar
manusia itu untuk mencarinya, kerana dia kosong. Ianya didatangkan Allah
kepada sasaorang hambanya sebagai satu Kurniaan.Bertuahlah anda
sedangkan ianya dari Allah Untuk Allah.
Jumaat, 14 Ogos 2015
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.