Asyhadu Allah Illah Haqq Illaha ,Asyhadu Anna Muhammad Rasul Allah
Ertinya : Tiada yang nyata melainkan Allah. Dan Muhammad itu persuruh Allah.
Sesungguhnya Apa dan siapakah Allah ?
Awaludin Makrifat'tullah
Ertinya: Awal Agama, Mengenal Allah.
Dari Hadith Qudsi, Sabda Rasullah S.A.W :
Man A'rafah Nafsahu, Fakad A'rafah Robbahu .
Ertinya: Barang siapa yang mengenal diriNya, nescaya akan mengenal TuhanNya.
Laa Hawala Quata Ilaa Bilaa Anliur Aziim.
Ertinya Tiada daya Upaya aku, melainkan dengan kuasa Allah.
Al Quran , Surah Al -Alaq Ayat 1 :
Iqraa Biismi robbika allathee khalaqa
Ertinya : Bacalah Bismi atas nama TuhanMu.
Adapun yang berkuasa itu Allah, atas Zat nya yang mutlak. Dan pada hakikat nya, manusia yang memjelmakan pebuatan itu adalah zat mujazi yang dapat dilihat . Adapun dengan itu adalah sifat atas perbuatan af'aal nya.
Adapun roh itu zat, dan jasad itu sifat. Maka tanpa roh, bolehkan jasad itu memperlakukan sesuatu ?
Bismi - Sifat
Allah - Zat
Bila roh mengenalkan jasad, jasad mengenalkan roh, barulah sifat mengenalkan zat, dan zat mengenal kan sifat. Barulah wujudnya asma dan a'faal . Barulah bila kekuasaan dan sifat dah bersatu wujud nya dan tejadilah sesuatu " Kun Fayakun " Jadi , maka terjadilah.
Awaludin Makrifat'tullah
Ertinya: Awal Agama, Mengenal Allah.
Dari Hadith Qudsi, Sabda Rasullah S.A.W :
Man A'rafah Nafsahu, Fakad A'rafah Robbahu .
Ertinya: Barang siapa yang mengenal diriNya, nescaya akan mengenal TuhanNya.
Laa Hawala Quata Ilaa Bilaa Anliur Aziim.
Ertinya Tiada daya Upaya aku, melainkan dengan kuasa Allah.
Al Quran , Surah Al -Alaq Ayat 1 :
Iqraa Biismi robbika allathee khalaqa
Ertinya : Bacalah Bismi atas nama TuhanMu.
Adapun yang berkuasa itu Allah, atas Zat nya yang mutlak. Dan pada hakikat nya, manusia yang memjelmakan pebuatan itu adalah zat mujazi yang dapat dilihat . Adapun dengan itu adalah sifat atas perbuatan af'aal nya.
Adapun roh itu zat, dan jasad itu sifat. Maka tanpa roh, bolehkan jasad itu memperlakukan sesuatu ?
Bismi - Sifat
Allah - Zat
Bila roh mengenalkan jasad, jasad mengenalkan roh, barulah sifat mengenalkan zat, dan zat mengenal kan sifat. Barulah wujudnya asma dan a'faal . Barulah bila kekuasaan dan sifat dah bersatu wujud nya dan tejadilah sesuatu " Kun Fayakun " Jadi , maka terjadilah.
0 ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.